Gambar hiasan.. |
Gerakan Islam Liberal di Malaysia.
Bedasarkan pembacaan dan penelitian penulis, kami
mendapati wujud beberapa gerakan yang memperjuangkan fahaman liberalisme agama
ini. Gerak kerja mereka adalah sama dalam mencapai tujuan kebebasan beragama
namun berbeza dalam konteks cara penyebaran dan cara tuntutan. Kebanyakan
gerakan bergerak secara lantang melalui pelbagai medium seperti akhbar,forum
dan siri jelajah. Mereka ini telah wujud seawal tahun 2000 lagi. Bermula dari
satu kelompok dan akhirnya bergabung menjadi suatu bentuk kumpulan pendesak
yang cukup jitu tuntutan mereka.
Suruhanjaya Antara Agama Malaysia (IFC)
Cadangan penubuhan Suruhanjaya Antara Agama Malaysia
(IFC)[1]
yang wujud pada awal Februari 2005 merupakan suatu manifestasi hasil gabungan
gerakan-gerakan islam liberal ini. Bermula seawal Disember 2000, lontaran idea
bahawa perlu diwujudkan sebuah badan antara agama dalam sebuah persidangan
anjuran Majlis Peguam Malaysia telah
diterima. Sehubungan itu, sebuah jawatankuasa antara agama dibentuk. Kemudian,
bibit itu bercambah subur pada Ogos 2001 apabila Majlis Perundingan Agama
Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh (MCCBCHS) telah menyerahkan memorandum yang
mengandungi senarai permasalahan yang dihadapi oleh golongan non-muslim
dalam mengamalkan agama masing-masing. Gerakan konservatif seperti Angkatan
Belia Islam Malaysia (ABIM), Majlis Koordinasi NGO Islam Malaysia (ACCIN)
International Movement for Just World (JUST) yang pada awalnya menyertai
jawatankuasa tersebut akhirnya menarik diri selepas suara tentangan mereka
dipandang sepi ahli majlis jawatankuasa yang lain.
Gerakan ini kemudian tanpa segan silu, terang-terangan
dan terus-terusan mengadakan bengkel-bengkel[2],
forum-forum, ceramah-ceramah dan siri jelajah untuk memberi pengetahuan umum
kepada masyarakat Malaysia akan perjuangan dan segala tuntutan mereka.
Jawatankuasa itu kemudian telah mewujudkan suatu deraf Rang Undang-undang
Suruhanjaya Antara Agama Malaysia.[3]
Penulisan deraf ini merupakan suatu cubaan nekad dari ahli jawatankuasa
tersebut dalam mentafsir hak kebebasan beragama dari sudut pandangan sekular
liberal. Norma-norma antarabangsa tentang hak kebabasan beragama yang mana kita
ketahui bersandarkan pemikiran sekular-liberal Barat telah menjadi tunjang
penulisan deraf tersebut.
Kumpulan Artikel 11.
Kumpulan Artikel 11[4]
telah ditubuhkan pada bulan Mei 2004. Kumpulan yang terdiri daripada 13
pertubahan bukan kerajaan (NGO)[5]
ditubuhkan untuk menegakkan Rukun Negara ketiga iaitu keluhuran Perlembagaan
dan menggalakkan kebebasan beragama di Malaysia. Kebanyakan mereka juga bergiat
aktif dalam penubuhan IFC. Kumpulan ini menolak sebarang diskriminasi individu
atas dasar agama, bangsa, tempat lahir atau jantina. Mereka juga menggesa agar
kebebasan berfikir, beragama dan suara hati setiap individu dihormati, dijamin
dan dilindungi. Dengan menegaskan bahawa Malaysia adalah negara sekular dan
undang-undangnya pun sekular, mereka cuba menafikan peranan mahkamah syariah
yang mempunyai kuasa sama tara dengan mahkamah sivil dalam sisterm keadilan di
Malaysia. Bagi mereka undang-undang sivil adalah lebih gah dari undang-undang
Islam yang merupakan secebis daripada pandangan umum yang biasa didokong oleh
kelompok sekular-liberal.
Sister In Islam (SIS)
Menyentuh tentang Sister In Islam, ia adalah
sebuah pertubuhan NGO di Malaysia yang didaftarkan pada tahun 1991 di bawah
nama SIS Forum (Malaysia) Berhad.[6]
Nama SIS digunakan secara komersial dalam urusan penyiaran tetapi mereka
menggunakan nama syaikat bagi urusan rasmi. SIS telah diasaskan oleh Dr. Amina
Wadud pada tahun 1988. Ketika itu beliau adalah pensyarah di Universiti Islam
Antarabangsa (UIA) dalam bidang Teologi. Seramai 6 orang wanita muslim yang
prihatin terhadap permasalahan wanita telah bersatu hati membentuk jawatankuasa
ketika awal penubuhan SIS iaitu Dr. Amina Wadud, Zainah Anwar, Salbiah Ahmad,
Sharifah Zuriah, Rashidah Abdullah dan Ros Ismail.[7]
Tumpuan mereka adalah untuk mencabar undang-undang dan
dasar atas nama Islam yang dikatakan mendiskriminasikan kaum wanita.
Kemudian, berkembang kepada isu-isu lain yang lebih luas seperti hak asasi
manusia, perlembagaan hinggalah soal-soal poligami, murtad, aurat, persamaan
antara hak antara lelaki dan wanita, pengkid dan sebagainya lagi.[8]
Mereka cukup lantang menyuarakan hak-hak wanita yang dianggap
mendiskriminasikan dan merendah-rendahkan kaum Hawa. Maka, tidak hairan dalam
dua gerakan yang telah kami perincikan diatas mereka cukup kuat menampilkan
diri dalam memastikan suara mereka didengari oleh semua pihak.
Kelangsungan perjuangan mereka adalah bertunjangkan
kepada mahu melawan segala pemikiran jumud yang ada dalam kalangan umat
Islam hari ini. SIS mahu mengajak masyarakat meneliti sesuatu perkara
berdasarkan realiti kehidupan semasa pada ketika ini. Idea dan pemikiran mereka
mendapat tempat dengan mudah di dada-dada akhbar perdana terutamanya akhbar Bahasa
Inggeris seperti The New Straits Times. Secara tidak langsung, penyiran
makalah mereke menyebarluaskan pengaruh pemikiran mereka ini. Mereka yang
terdidik dengan aliran Inggeris baik dalam atau luar negara, serta kurang
terdedah kepada pembelajaran Islam yang sistematik mudah terjerat dangan wahana
pemikiran ini. Terkini, mereka telahpun menghasilkan kumpulan tafsir wanita
yang bertumpu penyebarannya kepda ibu-ibu tunggal dan janda. Penafsiran
dalil-dalil mereka cukup berlawanan dengan penfsiran Islam yang sebenar tentang
hak-hak kaum Hawa di dalam al-Quran.
Apakah bahanya kepada Islam dan Muslim.
Berikut kami paparkan beberapa akibat yang
telah berlaku hasil perjuangan fahaman Islam Liberal hari ini:[9]
·
Al-Quran dan hadis Rasulullah telah disama tarafkan
sepertimana buku-buku sastera yang lain.
·
Cuba memansuhkan syariat Islam yang
bertentangan dengan piagam hak asasi manusia seperti hukuman zina dan mencuri.
·
Prinsip aqidah mereka telah lari dari doktrin
yang dipegang golongan sunni.
·
Berhasil menimbulkan keraguan aqidah dan memecah
belahkan umat Islam.[10]
·
Golongan moderat Islam ini telah mendapat
tempat hingga ke peringkat dunia.[11]
·
Status Islam yang syumul (menyeluruh)
sebagai ad-din telah menurun menjadi agama sivil atau agama peribadi
semata-mata.
·
Cukup lantang mempertikaikan kewibawaan
autoriti golongan ulama terutamanya Majlis Fatwa Kebangsaan.
Kesimpulan
Agama Islam mengakui perbezaan agama yang lain
tetapi tidak mengakui kebenaran agama yang lain sebab agama yang benar hanyalah
agama Islam sedangkan agama yang lain adalah batil.Namun, dalam
mengimplementasikan suruhan Islam yang sebenar, tidak seharusnya wujud suatu
pembaharuan dalam perkara-perkara pokok tentang Islam yakni perkara-perkara
tentang akidah. Makanya, kewujudan fahaman Islam Liberal yang mana telah lari
jauh dari pegangan akidah yang sebenar tidak seharusnya diiktiraf kewujudannya.
Konsep pegangan mereka cukup berbahaya bagi akidah umat Islam dan pengekalan
prinsip-prinsip Islam baik dalam bidang akidah, mahupun dalam bidang syariah dan
akhlak.
Bagi Islam Liberal, semua ayat menjadi ayat
yang boleh ditakwilkan sesuai dengan akal fikiran mereka, padahal Allah telah
menyatakan bahawa tidak semua ayat itu dapat ditakwilkan, tetapi sebahagiannya
ad yang tetap dan pasti(qat’ie), dan jika ada yang dapat ditakwilkan(zanni),
maka pentakwilan tersebut tidak dapat dilakukan oleh semua orang tetapi mereka
yang sudah memilik ilmu pengetahuan dengan mendalam terhadap hukum-hukuk dan
prinsip-prinsip pengambilan hukum berdasarkan nas Al-Quran dan nas-nas hadis
Rasulullah. Jika pemikiran terhadap Islam hanya menggunakan dasr rasional dan
akal semata-mata, ia merupakan jalan menuju kesesatan. Begitu juga akal fikiran
itu dipandu oleh hawa nafsu sebagaimana dinyatakan dalam Al-Quran.
Semoga tulisan ringkas ini dapat membangkitkan
kesedaran kita terhadap cabaran akidah yang semakin keras dan jitu kuasanya.
Semoga Allah memberikan petunjuk dan kekuatan agar kita mendapat cara dan
ikhtiar yang terbaik dalam menghadapi serangan Islam Liberal sehingga umat Islam
dan kebenaran agama Islam tetap terpelihara sehingga tamatnya riwayat alam ini.
Wallhu A’lam.
[1] Kumpulan yang menyokong penubuhan IFC ialah Majlis Peguam Malaysia,
Malaysian Consultive Council of Buddhism, Christianity, Hinduism and Sikhism
(MCCBCHS), Pure Life Society, Inter-Religious Spiritual and Fellowship (INSAF),
Malaysian Interfaith Network, Sister In Islam, FORUM IQRA, Spiritual Assembly
of Baha’is of Malaysia, Perseketuan Pertubuhan Agama Tao Malaysia, Federation
of I-Kuan Tao Association Malaysia, Soka Gakkai Malaysia, Sri Sathya Sai
Central Council, Circle of Life, Theosophical Society, National Human Right
Society (HAKAM), Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), Aliran Kesedaran Kebangsaan
(ALIRAN), National Council of Women’s Organization Malaysia (NCWO), Research
for Social Advancement (REFSA).
[2] Bengkel “Towards the Formation of an Inter-Religious Council”
bertarikh 17 Mei 2003 merupakan antara bengkel terawal yang membentangkan akan
gagasan ini. Pada mulanya SIS telah memboikot bengkel tersebut kerana tidak
berpuas hati melihatkan kegagalan jawatankuasa memupuk kerjasama antara
wakil-wakil komuniti agama tetapi kembali menganggotainya semula.
[3] Deraf ini jika dilihat banyak mengaplikasikan akan kehendak manusia
semata-mata melalui pelbagai seksyen yang mereka kemukakan terutamnya berkaitan
dengan hak kebebasan manusia dalam semua bidang kehidupan.
[4] Nama “Artikel 11” digunakan sempena Perkara 11 Perlembagaan Perseketuan
yang menjamin hak kebebasan beragama.
[5] Kebanyakan NGO yang menganggotai Kumpulan Artikel 11 juga menyertai dan
menyokong gagasan penubuhan IFC.
[6] Mazlan Ibrahim, Latifah Abdul Majid, Fadlam Mohd Othman, 2012, Islam
Liberal : Isu dan Reaksi., Selangor, Bahagian Dakwah, Jabatan Agama Islam
Selangor. Hlm. 53.
[7] Jabatan Agama Islam Selangor, (t.t), Sister In Islam, Wajah Gerakan
Islam Liberalisme di
Malaysia. Selangor, Bahagian Dakwah, Jabatan Agama Islam Selangor. Hlm. 53.
[8] Mazlan Ibrahim, Latifah Abdul Majid, Fadlam Mohd Othman, 2012, Islam
Liberal : Isu dan Reaksi., Selangor, Bahagian Dakwah, Jabatan Agama Islam
Selangor. Hlm. 53.
[9] Mazlan Ibrahim,
Latifah Abdul Majid, Fadlam Mohd Othman, 2012, Islam Liberal : Isu dan
Reaksi., Selangor, Bahagian Dakwah, Jabatan Agama Islam Selangor. Hlm. 54.
[10] Umat Islam di Indonesia telah diharamkan untuk menganggotai kelompok Islam
Liberal melalui fatwa yang dikeluarkan oleh majlis Ulama Indonesia (MUI) pada
25 Julai 2005.
No comments:
Post a Comment