Gambar hiasan.. |
Bagaimana manhaj islam liberal ?
Islam liberal merupakan satu aliran yang bercanggah
dengan aliran islam yang sebenar. Sejak akhir-akhir ini, aliran ini semakin
berkembang dan sedang mengambil tempat di hati orang-orang muslim di Malaysia.
Keadaan ini tidak boleh dibiarkan sebegitu kerana boleh mendatangkan kesan
buruk terhadap akidah umat islam. Jadi untuk membanteras dan menangani masalah
ini, seharusnya kita mengenali apakah manhaj atau ciri-ciri aliran Islam
Liberal ini. Mungkin kebanyakan umat islam yang tidak tahu menganggap bahawa aliran
islam liberal ini berlandaskan agama islam yang sebenar. Atas sebab itulah,
mereka senang terpengaruh dengan aliran islam liberal ini. Untuk pengetahuan,
manhaj atau ciri-ciri aliran ini mengarahkan kepada pembukaan dan pembebasan
tafsiran agama[1]. Mereka memperjuangkan Islam yang terbuka dan
bebas daripada belenggu tafsiran lama ke arah tafsiran baru lagi segar demi
kejayaan umat. Berikut ini akan disenaraikan beberapa manhaj atau pegangan yang
dipegang oleh aliran Islam Liberal ini.
Manhaj Islam Liberal tentang agama Islam :
Manhaj kesamaan
agama merupakan manhaj utama yang diperjuangkan oleh aliran ini dengan
menyebarkan fahaman Pluralisme agama iaitu fahaman yang menyakini bahawa semua
agama adalah sama-sama benar dan merupakan jalan menuju kepada Tuhan yang sama.
Menurut Ulil
Absar Abdallah iaitu penyelia Jaringan Islam Liberal di Indonesia, beliau
mengatakan bahawa :
“Semua agama adalah sama. Semuanya menuju jalan
kebenaran. Jadi islam bukan agama yang paling benar (Majalah Gatra, 21 Desember 2002)[2]. Ulil Absar juga menulis : “Dengan tanpa rasa
segan dan malu saya mengatakan bahwa semua agama adalah tepat berada pada jalan
seperti itu, jalan panjang menuju Yang Maha Benar. Semua agama, dengan
demikian, adalah benar, dengan variasi, tingkat dan kadar kedalaman yang
berbeza-beza dalam menghayati jalan keagamaan itu. Semua agama adadalam satu
keluarga besar yang sama : yaitu keluarga pencinta jalan menuju kebenaran yang
tak pernah ada hujungnya “(Kompas, 18-11-2002, dalam artikel : “Menyegarkan kembali
pemahaman Islam”)[3]. Dr.Alwi Shihab, mantan Menteri Luar negara
Indonesia, pensyarah di Universiti Islam Negeri Jakarta, menyatakan : “Prinsip
lain yang digariskan oleh al-Quran adalah pengakuan kewujudan orang yang
berbuat baik dalam setiap komuniti beragama dan dengan begitu, layak memperoleh
pahala dari Tuhan. Jelas prinsip ini memperkukuh idea mengenai Pluralisme
keagamaan dan menolak eksklusivisme. Dalam pengertian lain eksklusivisme
keagamaan tidak sesuai dengan semangat al-Quran. Sebab al-Quran tidak
membeza-bezakan antara satu komuniti agama dari lainnya”[4]
Aliran ini
menganggap bahawa agama islam adalah agama yang benar. Dalam masa yang sama
aliran ini juga berpendapat bahawa semua agama adalah benar. Mana-mana agama
yang berkonsepkan ketuhanan yang menyuruh dan menyeru kearah kebaikan ianya
dianggap sama-sama benar. Manhaj kesamaan agama merupakan manhaj tersendiri
yang unggul bagi aliran ini kerana tidak ada satu pun agama sebelum ini samada
agama yang masih tulen atau yang telah diubah suai, mendakwa atau berpegang
dengan manhaj kesamaan antara agama[5].
Keunggulan manhaj ini tidak sesekali menunjukkan dan menggambarkan keistimewaan
mereka tetapi menunjukkan keterdesakan mereka kerana mereka sanggup
mengorbankan segala sesuatu demi mencapai kehendak akal dan nafsu mereka
semata-mata.
Manhaj Islam Liberal tentang al-Qur’an :
Islam Liberal
ini turut menggugat kesucian kitab suci al-Quran dengan tafsiran-tafsiran yang
tersendiri. Mereka turut mempertikaikan tentang wahyu yang diturunkan oleh
Allah SWT. Menurut mereka, wahyu ini terbahagi kepada dua iaitu wahyu yang
bertulis dan tidak bertulis. Wahyu yang bertulis merupakan kitab suci al-Quran
yang mana bagi mereka hanyalah teks semata-mata, manakala wahyu yang tidak
bertulis pula merujuk kepada akal manusia itu sendiri[6].
Perkara ini telah dijelaskan oleh tokoh islam liberal sebagaimana dalam Harian
Kompas tanggal 18 November 2002, koordinator jaringan Islam Liberal, Ulil
Abshar Abdalla menulis : “Bagi saya, wahyu tidak berhenti pada zaman Nabi.
Wahyu terus bekerja dan turun kepada manusia. Wahyu verbal memang telah selesai
dalam Al-Quran, tetapi wahyu non verbal dalam bentuk ijtihad akal manusia terus
berlangsung”[7]. Bagi mereka, akallah yang
sebenarnya menghidupkan teks-teks al-Quran berdasarkan tujuan, konteks dan
suasana zaman. Jadi disini, mereka menganggap bahawa al-Quran hanya menerangkan
tujuan-tujuan agama semata-mata dan disinilah fungsi akal manusia
mentafsirkannya mengikut penyesuaian sesuatu zaman. Sesuatu hukuman yang
digunapakai pada zaman dahulu tidak boleh dilaksanakan pada zaman sekarang
kerana ianya telah lapuk dan tidak bersesuaian pada zaman sekarang. Sebagai
contoh terhadap firman Allah SWT :
{(38) حَكِيمٌ عَزِيزٌ وَاللَّهُ اللَّهِ مِنَ نَكَالًا كَسَبَا بِمَا جَزَاءً أَيْدِيَهُمَا فَاقْطَعُوا وَالسَّارِقَةُ وَالسَّارِقُ }
Bermaksud: Pencuri, lelaki dan perempuan hendaklah kamu potong
tangan kedua-duanya sebagai balasan dari apa yang kedua-duanya lakukan dan
sebagai seksa dari Allah. Allah adalah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Surah
al-Maidah 5: 38)
Dalam firman
Allah SWT ini menerangkan tentang hukuman terhadap pesalah lelaki dan perempuan
yang melakukan kecurian. Hukuman potong tangan dikenakan terhadap
pesalah-pesalah. Sebagaimana yang kita ketahui bahawa hukuman ini telah
dilaksanakan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan juga para Sahabat. Akan tetapi,
menurut fahaman islam liberal ayat diatas menerang tentang wajib dikenakan
hukuman terhadap pencuri tetapi hukumannya boleh berubah-ubah mengikut
kesesuaian masa dan tempat. Menurut mereka, hukuman potong tangan tidak lagi
releven untuk dilaksanakan pada zaman sekarang kerana tidak akan membawa kepada
kemajuan islam. Bagi pesalah-pesalah ini, mereka perlu dikenakan hukuman
penjara kerana bagi fahaman islam liberal ini hukuman penjara ini releven dan
sesuai untuk dilaksanakan pada zaman sekarang. Mana-mana hukuman yang telah
dinyatakan dalam al-Quran boleh diubah dan dibuat pembaharuan mengikut akal dan tafsiran mereka. Ini kerana
bagi mereka pembaharuan ini dapat memajukan dan meningkatkan taraf umat islam.
Begitulah manhaj membuka dan mentafsir yang dipegang oleh islam liberal ini.
Sehinggakan segala apa yang telah dipraktikkan pada zaman Rasullah SAW tidak
semestinya perlu diamalkan pada zaman sekarang.
Selain itu,
kumpulan islam liberal ini dalam mengkritik al-Quran mereka menggunakan metod
pentafsiran hermeneutika iaitu “to
understand the discourse just as well as even better than its creator” (Freidrich
Schleiemenrcher “The Hermeneutics: Outline of the 1819 lectures”, dalam
Hermeneutic Tradition, 1990, m.s.93)[8].
Pada awalnya, metod hermeneutics ini digunapakai oleh golongan pemikir barat
dalam mentafsir kitab Bible mereka. Ini kerana kitab Bible ini mempunyai banyak
persoalan yang tidak jelas. Jadi akibat pengaruh barat ini, islam liberal telah
menggunapakai metod hermeneutics ini dalam mentafsirkan ayat-ayat al-Quran[9].
Demikian juga dengan Muhammad Arkoun yang menyatakan bahawa hermeneutika adalah
cara terbaik untuk mentafsirkan al-Quran sebab dengan hermeneutika kita dapat
menafsirkan al-Quran sesuai dengan tinjauan sejarah, sosiologi, dan antropologi
sehingga dengan demikian kita akan
menolak bentuk pentafsiran yang mensucikan dan memuliakan al-Quran
sebagaimana yang telah dilakukan secara teologis dan tradisional (Muhammad
Arkoun, Rethinking Islam, 1994, m.s.36)[10].
Dengan pernyataan ini Arkoun menganggap bahawa al-Quran itu tidak suci dan
mulia, sama dengan buku yang dapat dianalisa dan dikaji sesuai dengan keadaan
dan situasi tertentu. Demikian beberapa pemikiran Islam Liberal yaang sangat
berbahaya dan mampu mempengaruhi umat islam yang cetek ilmu agamanya. Tambahan
lagi, di Malaysia sendiri golongan ini semakin hari semakin berkembang dan
pemikiran mereka telah masuk ke dalam institusi pendidikan Islam.
Manhaj Islam Liberal tentang Hadis-Hadis :
Sepertimana manhaj-manhaj yang lain, Islam Liberal mempunyai manhaj yang
tersendiri berkaitan dengan hadis-hadis Nabi SWA. Pertikaian dibuat terhadap
semua hadis Nabi SAW walaupun yang termuat di dalam kitab sahih Bukhari dan
Muslim[11].
Mereka juga berpendapat bahawa hadis-hadis ini hanya ciptaan manusia yang ingin
mengambil manfaat untuk diri mereka sendiri bukannya datang daripada Baginda
SAW. Sebagai contoh hadis-hadis yang berkaitan dengan perkara-perkara ghaib seperti
azab kubur, Padang Masyar, Titian Sirat dan sebagainya hanyalah ciptaan
perawi-perawi hadis. Berkaitan dengan hadis Mutawatir dan hadis Ahad, mereka
mempunyai pandangan yang tersendiri. Mereka menolak hadis-hadis Ahad dan hanya
menerima hadis-hadis mutawatir[12].
Walaubagaimana pun kebenaran hadis Mutawatir hanya dalam kontek kehidupan
masyarakat Arab pada zaman Rasulullah SAW dan tidak sesuai untuk zaman
sekarang. Aliran Islam Liberal ini kebanyakan menolak apa yang dibuat dan
dilaksanakan pada zaman Baginda SAW kerana bagi mereka ianya tidak releven lagi
dilaksanakan pada zaman sekarang terutamanya untuk memajukan agama Islam.
Manhaj Islam Liberal terhadap Rasulullah SAW :
Rasulullah SAW merupakan
nabi dan juga rasul yang diutuskan oleh Allah SWT kepada seluruh manusia di
muka bumi ini. Beliau mempunyai sifat Nubuwah yang dikurniakan oleh Allah SWT
yang mana ianya tidak dikurniakan kepada manusia biasa. Akan tetapi bagi aliran
Islam Liberal, sifat Nubuwah yang dimiliki oleh Rasulullah SAW hanyalah
merupakan sifat atau kemampuan biasa yang boleh dimiliki oleh semua manusia[13].
Mana-mana manusia yang boleh memimpin dan mempunyai kemampuan dalam memimpin
manusia ke arah kebaikan boleh mempunyai sifat Nubuwah yang seumpama Baginda
SAW. Oleh sebab itu bagi aliran ini Rasulullah SAW hanyalah manusia biasa yang
lazimnya melakukan kesilapan dan kebenaran. Kritikan dan pujian terhadap
baginda SAW menjadi perkara biasa bagi aliran ini. Oleh kerana itulah kita
dapat lihat bahawa terdapat tokoh-tokoh aliran Islam Liberal tidak segan silu
dan bersalah untuk mengkritik baginda SAW. Ada yang mengatakan Baginda SAW itu
seorang yang mempunyai nafsu yang kuat kerana mempunyai isteri yang ramai.
Sunnah-sunnah yang diamalkan oleh baginda juga sudah ketinggalan zaman dan tidak
sesuai untuk dipraktikkan pada zaman sekarang. Jadi mereka memandang golongan
yang memakai jubah, serban, dan berjanggut itu sebagai manusia yang ketinggalan
zaman. Mereka juga tidak mempercayai tentang peristiwa Isra’ dan Mikraj yang
mana ia merupakan peristiwa kemukjizatan Baginda SAW[14].
Peristiwa ini hanya rekaan semata-mata oleh golongan-golongan yang taksub
terhadap Baginda SAW.
Penafian demi penafian turut dibuat. Mereka turut mempertikaikan tentang
status Baginda SAW yang merupakan nabi dan rasul yang terakhir. Menurut Budy
dalam bukunya yang mendakwa bahawa : “ Nabi Muhammad S.A.W. yang dalam pandang
teologis Islam dianggap sebagai ‘penutup’ (khatam) segala Nabi dan Rasul.
Pengertian ‘penutup” disini berkaitan dengan klaim argumen Islam sebagai agama
terakhir : Dalam al-Quran kata ‘khatam secara harfiah bererti “cincin”, iaitu
pengesah dokumen (seal)”[15].
Pandangan yang dilontantarkan ini sangat bercanggah dengan dalil atau nas-nas
“Qatii” daripada al-Quran dan Sunnah Nabi SAW dan juga ijmak para ulamak yang
mengatakan bahawa Nabi Muhammad SAW itu merupakan Nabi yang terakhir. Terdapat
ayat al-Quran dan hadis-hadis yang menunjukkan bahawa Nabi Muhammad SAW
merupakan Nabi yang terakhir. Allah berfirman yang bermaksud :
Bukanlah Nabi Muhammad itu (dengan sebab ada anak angkatnya) menjadi bapa
yang sebenar bagi seseorang dari orang lelaki kamu, tetapi dia adalah Rasul
Allah dan kesudahan segala Nabi-nabi dan (ingatlah) Allah adalah Maha
Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(Surah Al-Ahzab: ayat 40)
Hadis yang diriwayatkan
oleh Imam Bukhari turut menjelaskan tentang perkara ini, antaranya yang
bermaksud: “Sesungguhya Kerasulan dan Kenabian telah terputus, maka tiada
Rasul selepasku dan tiada Nabi.....”[16]. Oleh itu sesiapa
yang tidak berpegang dan menolak nas al-Quran dan hadis yang sahih riwayatnya
akan jatuh kufur berdasarkan kesepakatan yang telah dibuat oleh para ulama’.
Manhaj Islam Liberal Terhadap Ilmu-Ilmu Islam :
Dalam agama islam
terdapat banyak ilmu-ilmu islam yang menjadi asas dan merupakan sesuatu yang
baku di dalam disiplin ilmu-ilmu islam antaranya ialah ilmu usul fiqh, usul
tafsir, usul hadis, dan sebagainya. Akan tetapi, bagi aliran islam liberal ini
ilmu-ilmu ini tidak penting dan mereka memandang remeh terhadap ilmu-ilmu ini kerana
ilmu ini dikarang oleh manusia dan ianya tidak sunyi daripada kesalahan dan
kecacatan. Mereka turut mempertikaikan methodologi pentafsiran al-Quran yang
diguna pakai masa kini dengan slogan membuka dan membebaskan tafsiran al-Quran[17].
Oleh sebab itu, mereka tidak menggunakan tafsiran-tafsiran ini dalam
pentafsiran mereka untuk membebaskan agama islam. Atas dasar ini jugalah mereka
mempertikaikan tentang perkara-perkara yang ‘qat’i’ iaitu yang sudah muktamad
di dalam Islam. Bagi mereka perkara-perkara ini masih terbuka dan bebas
daripada segala maksud dan tafsiran. Oleh sebab itu seseorang tidak boleh
mendakwa bahawa pendapatnya sahaja yang benar. Maka yang demikian, tidak pelik
bagi aliran ini meremeh-remehkan tokoh-tokoh islam kerana mereka ini merupakan
manusia biasa yang turut sama melakukan kesilapan dan kebenaran. Bagi mereka
ulamak-ulamak islam ini merupakan
manusia yang dibelenggui oleh tafsiran jumud akibat penyembahan mereka
terhadap teks-teks yang mereka cipta sendiri[18].
Kita dapat lihat terdapat tokoh islam liberal ini mencerca tokoh-tokoh islam
antaranya Nurcholish Madjid bersama Tim Penulis Paramadina dalam buku “Fiqih
Lintas Agama” di halaman 5 telah melemparkan cercaan terhadap Imam Syafii yang
dituduh penghalang perkembangan fiqih[19].
Manhaj Islam
Liberal Terhadap Hukum-Hukum Fiqh :
Apabila merujuk
kepada hukum-hukum fiqh, aliran islam Liberal ini mempunyai kaedah usul yang
tersendiri yang membawa kepada pengjagaan kemaslahan manusia. Jadi mencapai
tujuan ini hukum-hukum yang telah ditetapkan boleh diubah-ubah mengikut masa
dan tempat. Mereka tidak merasa bersalah dan segan silu mengubah hukum yang
telah ditetapkan dalam al-Quran dan al-Sunnah yang sahih. Contohnya dalam bab
faraid, hudud, perkahwinan, persaksian dan sebagainya. Dalam bab faraid, kadar
pembahagian harta yang telah ditetapkan telah diubah kononnya untuk lebih adil
antara ahli waris. Dalam hukuman hudud pula, mereka tidak mengguna pakai apa
yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Mereka menentukan hukuman tersebut menggunakan
kehendak mereka sendiri asalkan bagi mereka dapat memajukan umat islam. Bagi
mereka hukuman hudud sudah tidak releven pada zaman sekarang khususnya untuk
memajukan umat islam. Dalam bab perkahwinan pula aliran Islam Liberal ini
membenarkan perkahwinan sesama jenis. Mereka juga turut menggalakkan
homoseksual dan penzinaan. Di Indonesia, kelompok liberal ini memperjuangkan
agar perkahwinan sesama jenis dibenarkan di negara tersebut. Mereka turut
menerbitkan buku berjudul “ Indahnya Kahwin Sesama Jenis”[20].
[1]Hafiz Firdaus Abdullah. 2007. Membongkar Aliran Islam Liberal. Johor
Bahru: Perniagaan Jahabersa. Hlm. 13.
[2]Hj.Mohammad Ariffin Ismail, (t.t) Cabaran Akidah : Pemikiran Islam Liberal, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan,Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur,
hlm. 12.
[3]Hj.Mohammad Ariffin Ismail, (t.t) Cabaran Akidah : Pemikiran Islam Liberal, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan,Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur,
hlm. 13.
[4]Hj.Mohammad Ariffin Ismail, (t.t) Cabaran
Akidah : Pemikiran Islam Liberal ,Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan,Jabatan
Perdana Menteri, Kuala Lumpur, hlm. 14.
[5] Hafiz Firdaus Abdullah. 2007. Membongkar Aliran Islam Liberal.
Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa. Hlm. 14.
[6] Hafiz Firdaus Abdullah. 2007. Membongkar Aliran Islam Liberal.
Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa. Hlm. 14.
[7] Wan Zahidi Bin Wan Teh (Mufti Wilayah Persekutuan). (t.t) Kertas Kerja Gerakan Islam Liberal Di
Indonesia DanKaitannya Dengan Esq. Kuala Lumpur.
Hlm. 24.
[8] Hj.Mohammad Ariffin Ismail, (t.t) Cabaran
Akidah : Pemikiran Islam Liberal,
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, Jabatan Perdana Menteri, Kuala
Lumpur, hlm. 24.
[9] Hj.Mohammad Ariffin Ismail, (t.t) Cabaran Akidah : Pemikiran Islam Liberal, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan,
Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur, hlm. 24.
[10] Hj.Mohammad Ariffin Ismail, (t.t) Cabaran Akidah : Pemikiran Islam Liberal, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan,
Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur, hlm. 24-25.
[11] Hafiz Firdaus Abdullah. 2007. Membongkar Aliran Islam Liberal.
Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa. Hlm. 18.
[12] Hafiz Firdaus Abdullah. 2007. Membongkar Aliran Islam Liberal.
Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa. Hlm. 18.
[13] Hafiz Firdaus Abdullah. 2007. Membongkar Aliran Islam Liberal.
Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa. Hlm. 16.
[14] Hafiz Firdaus Abdullah. 2007. Membongkar Aliran Islam Liberal.
Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa. Hlm. 17.
[15] Wan Zahidi Bin Wan Teh (Mufti Wilayah Persekutuan). (t.t) Kertas Kerja Gerakan Islam Liberal Di
Indonesia Dan Kaitannya Dengan Esq. Kuala Lumpur.
Hlm. 22.
[16] Wan Zahidi Bin Wan Teh (Mufti Wilayah Persekutuan). (t.t) Kertas
Kerja Gerakan Islam Liberal Di Indonesia Dan Kaitannya Dengan Esq. Kuala
Lumpur. Hlm. 23.
[17] Hj.Mohammad Ariffin Ismail, (t.t) Cabaran
Akidah : Pemikiran Islam Liberal,
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, Jabatan Perdana Menteri, Kuala
Lumpur, hlm. 42.
[18] Hafiz Firdaus Abdullah. 2007. Membongkar Aliran Islam Liberal.
Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa. Hlm. 20.
[19] Wan Zahidi Bin Wan Teh (Mufti Wilayah Persekutuan). (t.t) Kertas Kerja Gerakan Islam Liberal Di
Indonesia Dan Kaitannya Dengan Esq. Kuala Lumpur.
Hlm. 25.
No comments:
Post a Comment