Wednesday 26 December 2012

Ubat Khusyuk dalam Solat (Bhgn. 1)

Alhamdulillah..usai solat Isyak tadi..aku terasa sesuatu perasaan hadir padaku..
Terasa solatku seakan dekat denganNya..
Terima kasih Ya Rabb..
Aku terasa 1st time dapat rasa khusyuk solat tu cane..
Padahal umur sudah masuk awal 20-an..
Maybe 2-3 ari ni aku terfikir pasal benda ni kot..
Selalu bila nak solat mesti wujud pemikiran camni..

weh.... rerasa camner ah nak jadi khusyuk, aku memanjang fikir fasal benda lain 
dalam solat. aku memang jarang rasa khusyuk. 
camne nak menghadirkan kebesaran Allah dalam solat,
 camne nak eliminate other useless thinking dalam solat?
@
(selalu camni kot diri kita..)

Bila difikir-fikirkan..camne ah kita boleh x khusyuk..Padahal benda ni dituntut..kerana..

Solat adalah jalan terbaik menuju Allah s.w.t.
Kesempurnaan solat pemangkin intergriti.
Sempurnakanlah solat sebelum masa berangkat tiba.

Sebenarnya khusyuk dalam Solat adalah sangat-sangat dituntut seperti Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Telah berjayalah orang-orang yang beriman iaitu 
orang-orang yang khusyuk dalam sembahyangnya"

[Surah Al-Mukminun : ayat 1-2].


Dan Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud:

"Berapa banyak orang yang mendirikan solat,
tetapi yang di perolehi hanya penat dan letih,
 kerana mereka itu lalai dalam sembahyangnya."


Dan pernah x kita terfikir ape maksud sebenar khusyuk?

Yang dikatakan khusyuk itu ialah hati sentiasa hidup.

Cane nak dapatkan hati yang sentiasa hidup. Tunggu esok @ lusa (Bhgn. 2). 
Tapi sebelum tu..
cube renung-renungkan tips mudah ini.

Hadis dari Rasulullah s.a.w.



"Aku selalu mengingati mati dalam sembahyang".

@

"Apabila kamu sembahyang anggaplah sembahyang ini sembahyang perpisahan".



Segala apa yang baik dari Allah..
Segala yang buruk datang dari kelemahan diri ini..


No comments:

Post a Comment