Monday 3 June 2013

Jangan salah labur!


AWAS! ENTRY INI BOLEH BUAT ANDA NAK MUNTAH!

mangkuk tandas, tandas pelik, bahan buangan, pelaburan, buang hajat,
Sekadar gambar hiasan...
Salam dan selamat sejahtera semuanya. Nampak gambar di atas. Bagus. Kompom tiap-tiap hari kita akan jumpa mamat ni untuk buat pelaburan bukan. Akan tetapi selain pelaburan yang sebenar, pernah atau tidak anda cuba menggangu pasaran aka ekologi dunia pembentungan dengan gangguan-gangguan yang lain seperti tisu, k*nd*m, lampin pakai buang dan sebagainya. Jika ya, makanya kita merupakan salah seorang yang menyumbang kepada sejumlah 60,000 tan bahan buangan dalam sistem kumbahan. Menurut statistik IndahWater jumlah ini bersamaan 25 kolam renang saiz olompik.

25 kolam renag saiz olimpik penuh dengan bahan buangan yang tidak sepatutnya ada. Ada sapa berani berenang dalam tu. Amacam, sanggup tak Mr Titan?

Suatu perkara lain yang menarik, tertarik untuk Brader kongsikan juga, bukan setakat plastik gula-gula getah je dibuang ke dalam sistem pembentungan, JANIN juga turut dibuang.YA, Janin yang sepatutnya mendapat peluang untuk hidup di atas muka bumi juga menjadi sebahagian BAHAN BUANGAN. Kebanyakan yang dijumpai sudahpun hancur dan tiada rupa. Ada yang dijumpai siap dengan uri dan tali pusat. Boleh dikatakan purata sebanyak 5 janin akan dijumpai setiap tahun. 


Ish 3x..apa nak jadi ah dengan manusia harini. Boleh mereka samakan janin-janin ni dengan BAHAN BUANGAN yang selalu keluar dari perut kita hampir setiap hari tu.

Oleh yang demikian, marilah kita amalkan sikap pembersih sebersih-bersihnya dalam diri kita. Asingkan bahan buangan yang kita hasilkan. Yamg keluar dari badan kita, sila bagi MAMAT kat atas ni makan, yang bukan dari badan kita, sila-silalah masukkan ke dalam tong sampah. Tak susah pun. 

nota kaki : pelaburan = buang hajat/ buang t**i 

p/s : Ini adalah rumusan ringkas Brader dari tajuk akhbar INI. Btw, jangan lupa bayar bil IndahWater. Jangan tahu buat pelaburan je.

4 comments:

  1. Bab janin tu sgt kesian... kita kena curah air time mandi lama sikit pn dah nak lemas... inikan plak janin kena flush.. hukhuk! Cian baby...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa salah janin tu smpi kena flush..xptut btol..

      Delete