Wednesday, 8 July 2015

Nampak sama tapi jauhDuit

Mat baru pulang berurusan dengan bank 2 hari ini. Beliau berjumpa dengan kawannya Sat. Terjadilah kisah.
Mat : Wei, ak baru balik bank tukar duit raya. Sementara tunggu turn, borak2 jap dengan pegawai bank. Syok plak dengar cerita produk2 baru diorang ni. Tapi ada dua tiga istilah ak tak paham. Kejap sebut ni. Kejap sebut tu. Macam sama pun boleh jadi.

Image result for duit raya
Sat : Pobondo eh disebutnya Mat oi ?
Mat : Kejap2 disebut loan, kejap2 disebut financing. Dah tu sebut plak insurans dah tu plak takaful. Yang paling den ingat interest rate dengan profit rate. Bila 3-4 kali sebut, cam samo jo rasanya. Istilah je bezo. Ad betul ke?
Sat : Nampak sama tapi jauh beza. Akad yang mendasari istilah tu tak samo. Hukum pun satu haram satu harus. Satu terlibat riba satu laie tak.
*sambungan...

5 comments: