Friday 14 December 2012

Hasil Kertas Kerja Pengantar Syariah

Lame x update dah blog ni..
X tau ah nak buat entry ape..
Fikir2..bley kot upload keje yg dihempas pulas seminggu dua ni..
So n maka diupload ah benda ini..
Moga bermanfaat..

YA ALLAh!! Sungguh ilmuMu itu cukup luas..
Aku bermohon agar yang aku kongsi ini punya manfaat dan kebaikannya..
Aku hanya mampu berbicara berdasarkan setitis ilmuMu yang Engkau kurniakan..




TAHALUF SIYASI : JUSTIFIKASINYA DALAM
SUASANA DAN KANCAH POLITIK SEMASA.
        
Muhammad Faiz Shamsudin
Abdullah Abbas Mohd Jelani
Muhammad Faris Mat Hassan[1]

PENGENALAN
Gerakan Islam pada hari ini jika dilihat sudah mulai bangkit. Fasa kebangkitan telah dapat dirasai di seluruh dunia. Mesir, Syria, Turki, Jordan mahupun negara-negara Teluk Arab yang lain telahpun berubah mahupun dalam proses perubahan tampuk pemerintahan mereka. Kuasa rakyat yang didokong parti-parti politik berhaluan Islam di negara-negara ini telah memberi suatu tanda aras baru dalam menentukan fasa kebangkitan Daulah Islamiyyah. Pelbagai langkah yang diambil dan halangan yang ditempuh bagi mencapai matlamat membentuk kembali Daulah Islamiyyah yang unggul. Arus perubahan ini juga semakin menular ke seluruh dunia hatta ia sudah mampu dirasai di negara kita, Malaysia hari ini. Penggunaan tahaluf siyasi menjadi rencah dan pegangan utama di Malaysia dalam membentuk kembali Daulah Islamiyyah seperti di zaman Raulullah s.a.w. di Madinah dahulu. Persoalan yang timbul, relevenkah lagi pendekatan tahluf siyasi ini menjadi acuan utama untuk mengembalikan kegemilangan Islam di Nusantara? Jika releven, sejauh manakah perlaksanaan itu boleh dilakukan? Inilah persoalan yang akan dikuPAS dan ditelesuri dalam artikel ini.
DEFINISI
Tahaluf siyasi secara amnya boleh ditakrifkan sebagai sebuah kerjasama politik diantara satu pihak dengan pihak yang lain mahupun di antara sebuah parti politik dengan parti politik yang lain. Kerjasama secara literalnya adalah suatu perbuatan yang dilakukan dan diusahakan secara bersama-sama atau saling bantu-membantu[2] manakala politik pula ialah sesuatu yang berkenaan dengan pemerintahan sesebuah negara atau hubungannya dengan negara lain.[3] Politik juga dikenali sebagai ilmu siasah atau ilmu kenegaraan. Secara kolektifnya, kerjasama politik bolehlah dikatakan sebagai perbuatan yang dilakukan dan diusahakan secara bersama-sama atau saling bantu-membantu dalam menguruskan perkara-perkara yang berkaitan dengan pemerintahan sesebuah negara atau hubungannya dengan negara lain.
Menurut Ustaz Ahmad Fadhli bin Shaari,[4] beliau memberikan pengertian tahaluf siyasi, iaitu membawa makna kerjasama harakah Islam dengan mana-mana pergerakan lain yang tidak bermatlamatkan Islam di dalam perjuangannya. . Kerjasama ini boleh terjadi di dalam apa jua bidang yang dipersetujui bersama untuk sama-sama menghadapi musuh yang sama. Tahaluf Siyasi juga berkemungkinan berlaku dengan gerakan yang pernah atau berpotensi untuk menentang ideologi harakah Islam. Dalam suasana hari ini, tahaluf siyasi yang dimaksudkan juga termasuk kerjasama dengan golongan bukan Islam untuk menghadapi musuh yang sama.
PANDANGAN ILMUAN ISLAM TENTANG TAHALUF SIYASI
Para ilmuan Islam seseungguhnya mereka telah membicarakan serta membahaskan akan permasalahan tahaluf siyasi ini dari pelbagai sudut pandangan. Ada diantara mereka berpendapat tahaluf siyasi boleh dilakukan dan ada yang berpendapat ianya tidak boleh dilakukan. Mereka berpegang kepada dalil-dalil dan hasil pemikiran mereka yang mana ianya masih lagi dalam landasan fikrah islamiyyah. Pengkaji akan membicarakan tentang dalil-dalil dan perbahasannya dalam indikator yang seterusnya. Berikut pengkaji menyatakan pandangan-pandangan ilmuan Islam tentang tahaluf siyasi.
Mengharuskan tahaluf siyasi
Para ulama bersepakat bahawa hukum tahaluf siyasi adalah harus. Antara mereka yang berpendapat sedemikian ialah Dr. Yusof al-Qardhawi, Dr. Mustoffa al-Tohhan, Syeikh Muhammad Ahmad al-Rasyid, Dr Solah al-Showi dan Dr. Munir Ghaddban. Antara hujah mereka adalah seperti berikut :

a)      Peringkat awal dakwah Rasulullah dipelihara oleh Abu Talib. Perjanjian yang dibuat antara Rasulullah dan bapa saudaranya adalah bertujuan untuk menjaga serta memeliharanya daripada ancaman kaum Quraisy. Ini kerana pada ketika itu Abu Talib melihat Rasulullah bertekad menyebarkan dakwah islamiyyah walaupun dirinya terpaksa mati untuk Islam. Seraya itu Abu Talib berkata “Teruskan wahai anak saudaraku, katakanlah apa yang kamu hendaki. Demi Allah, aku tidak akan serahkan kamu kepada sesiapa selama-lamanya”. Kata-kata Abu Talib itu dibuktikan dengan beberapa tindakan yang beliau lakukan antaranya mengumpulkan Bani Abdul Mutalib dan Bani Hasyim untuk melindungi baginda SAW, kerana beliau mengetahui terdapat usaha daripada kaum Quraisy untuk membunuh Nabi Muhamad SAW.  Mereka semua berkumpul termasuklah yang masih kafir untuk melindungi Nabi Muhamad.[5]

b)      Hadis yang diriwayat oleh Aisyah r.a dalam peristiwa hijrah ke Madinah. dalam peristiwa itu, Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar telah mengupah seorang lelaki daripada Bani Dail iaitu Abdullah bin Irqit yang mahir dalam penunjuk jalan. Ia bagi memastikan jalan yang dipilih betul-betul selamat untuk dilalui, bertujuan untuk mengelakkan berlakunya pertembungan dan ancaman daripada kaum Quraisy yang ingin  membunuh Nabi Muhamad. Lelaki tersebut telah bersumpah setia pada keluarga Al-As bin Wail as-Sahmi, iaitu berpegang kepada agama kafir Quraisy, tetapi dia seorang yang boleh dipercayai dan telah dibayar oleh Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar. Rentetan daripada itu mereka bersepakat untuk bermalam di Gua Thur selama tiga malam sebelum menyambung perjalanan mereka.[6] Dalam peristiwa ini, menggambarkan kebijaksanaan Rasulullah mengeksploitasi kepakaran dan kemahiran yang dimiliki oleh orang bukan islam sehingga ia menguntungkan Islam. Ini menunjukkan bahawa Islam tidak menegah secara total daripada mengadakan persefahaman atau pakatan sekiranya pakatan tersebut menguntungkan pihak Islam.
Mengharamkan tahaluf siyasi
Sebahagian daripada ulama haraki seperti Syeikh Muhammad Qutb dan Syeikh Abu Nasr Muhammad bin Abdullah, mereka dengan tegas menolak secara total sebarang usaha-usaha ke arah kerjasama ini serta menghukumkan bahawa kerjasama ini sebagai haram. Antara hujah-hujah yang mereka kemukakan adalah seperti berikut :

a)      Kolaborasi gerakan Islam dengan orang bukan Islam di atas dasar politik akan menjauhkan lagi orang-orang Islam daripada mereka. Ini kerana, Islam mengharamkan sebarang jenis kepatuhan kepada ahli kitab yang mempunyai pegangan yang hamper sama dengan Islam, apatah lagi kepatuhan kepada orang bukan Islam yang pegangan mereka langsung tidak mempunyai persamaan dengan pegangan Islam.[7]

b)      Kerjasama dengan musuh mungkin mendatangkan manfaat daripada beberapa sudut, walaubagaimanapun jika ia dilihat dari aspek yang lebih jauh iaitu ke arah menegakkan hukum-hukum Allah SWT, ia tidak akan dapat di capai. Ini kerana pihak musuh sudah PAStinya mempunyai agenda tersendiri dengan menjadikan gerakan Islam sebagai perantaraan untuk mereka mendapatkan kuasa. Mereka sekali-kali tidak akan membenarkan gerakan Islam ini berkembang sehingga mengatasi diri mereka. Oleh yang demikian itu, kerjasama atau kolaborasi ini akan menyebabkan terbantutnya usaha-usaha gerakan Islam untuk menegakkan daulah Islamiah. Oleh yang demikian, kerjasama ini adalah haram kerana lebih banyak mendatangkan mudharat daripada manfaat.[8]
DALIL-DALIL TENTANG TAHALUF SIYASI DAN PERBAHASANNYA
Pada bahagian ini dan seterusnya, pengkaji akan menerangkan kerelevanan tahaluf siyasi dilaksanakan pada masa sekarang. Dalam membahaskan akan pengharaman tahaluf siyasi, kebanyakan ulama yang mengharamkannya sering menyandarkan kepada dalil naqli dari ayat 51-52, Surah Al-Maidah dan ayat 219 dari Surah Al-Baqarah.
Surah Al-Maidah, ayat 51-52:
$pkšr'¯»tƒ tûïÏ%©!$# (#qãYtB#uä Ÿw (#räÏ­Gs? yŠqåkuŽø9$# #t»|Á¨Z9$#ur uä!$uÏ9÷rr& ¢ öNåkÝÕ÷èt/ âä!$uŠÏ9÷rr& <Ù÷èt/ 4 `tBur Nçl°;uqtGtƒ öNä3ZÏiB ¼çm¯RÎ*sù öNåk÷]ÏB 3 ¨bÎ) ©!$# Ÿw Ïôgtƒ tPöqs)ø9$# tûüÏJÎ=»©à9$# ÇÎÊÈ uŽtIsù z`ƒÏ%©!$# Îû NÎgÎ/qè=è% ÖÚt¨B šcqãã̍»|¡ç öNÍkŽÏù tbqä9qà)tƒ #Óy´øƒwU br& $oYt7ÅÁè? ×otÍ¬!#yŠ 4 Ó|¤yèsù ª!$# br& uÎAù'tƒ Ëx÷Fxÿø9$$Î/ ÷rr& 9øBr& ô`ÏiB ¾ÍnÏYÏã (#qßsÎ7óÁãsù 4n?tã !$tB (#rŽ| r& þÎû öNÍkŦàÿRr& šúüÏBÏ»tR ÇÎËÈ
Maksudnya :
 Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, Maka Sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata: "Kami takut akan mendapat bencana". Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu Keputusan dari sisi-Nya. Maka Karena itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang mereka rahsiakan dalam diri mereka.[9]
Surah Al-Baqarah, ayat 219 :
y7tRqè=t«ó¡o ÇÆtã ̍ôJyø9$# ÎŽÅ£÷yJø9$#ur ( ö@è% !$yJÎgŠÏù ÖNøOÎ) ׎Î7Ÿ2 ßìÏÿ»oYtBur Ĩ$¨Z=Ï9 !$yJßgßJøOÎ)ur çŽt9ò2r& `ÏB $yJÎgÏèøÿ¯R 3 štRqè=t«ó¡our #sŒ$tB tbqà)ÏÿZムÈ@è% uqøÿyèø9$# 3 šÏ9ºxx. ßûÎiüt7ムª!$# ãNä3s9 ÏM»tƒFy$# öNà6¯=yès9 tbr㍩3xÿtFs? ÇËÊÒÈ
Maksudnya :
 Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya". dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: " yang lebih dari keperluan. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir,”[10]

Dalam membicarakan perbahasan tentang dalil-dalil naqli yang disandarkan oleh ulama yang mengharamkan tahaluf siyasi, pengkaji cukup tertarik dengan pandangan yang dikemukan oleh Ustaz Ahmad Fadhli. Beliau berpandangan bahawa :
  
“Ayat yang digunakan iaitu dari Surah al-Maidah, ayat 51-52 bukanlah merujuk kepada tahaluf siyasi tetapi merujuk kepada orang-orang munafik yang terus meletakkan kepatuhan kepada orang-orang Yahudi di Madinah. Ianya turun kepada ketua munafik iaitu Abdullah bin Ubai yang bertindak untuk menyokong kabilahnya Yahudi Bani Qainuqa’ di dalam berhadapan dengan Nabi Muhammad SAW. Ini menunjukkan bahawa ayat ini tiada kena mengena dengan tahaluf siyasi tetapi berkenaan dengan orang yang keluar langsung dari Harakah Islam untuk bekerjasama dengan musuh bagi melawan Islam. Ayat 219 dari Surah al-Baqarah pula bukan sahaja tidak menjadi hujah mengharamkan tahaluf siyasi bahkan menjadi peneguh kepadea keharusannya. Ini kerana daripada tahaluf siyasi yang dilaksanakan di beberapa buah negara seperti Mesir, Sudan dan Yaman, manfaat yang besar banyak diperolehi oleh kaum muslimin. Oleh yang demikian, di dalam masalah manfaat dan mudharat ini, pertimbangan berdasarkan senario semasa perlu diambil kira. Tahaluf Siyasi sebelum diputuskan hendaklah dipertimbangkan semasak-masaknya oleh pakar politik dan ahli-ahli strategi.”[11]

Namun, dalam menjalankan tahluf siyasi, beberapa syarat perlulah diikuti dan dipatuhi agar Islam itu berada di puncak kerjasama bukan hanya umpama melukut di tepi gantang. Dengan demikian barulah kerjasama yang dilakukan ini akan menghasilkan kesan dan implikasi yang cukup mapan kepada Islam. Antara syarat yang perlu diikuti ialah:

·         Tahaluf siyasi itu membawa maslahah kepada pihak yang bekerjasama dan tidak mengikat sehingga menjejaskan prinsip masing-masing.
·         Golongan kafir yang bekerjasama mengakui kepimpinan Islam dan tidak menjejaskan matlamat perjuangan Islam.
·         Pihak muslimin tidak berwala’ kepada musuh mahupun redha dengan pegangan mereka.
·         Persefahaman yang wujud hanya secara sementara waktu dengan golongan yang bermusuh kerana maslahah (muwada’ah).
·         Pemberian balasan pertolonagan kembali setelah mereka memberi pertolongan (isti’anah). [12]

SEJARAH TAHALUF SIYASI DALAM SEJARAH KETAMADUNAN ISLAM
Dalam membicarakan perihal tahaluf siyasi dalam lipatan sejarah ketamadunan islam, sesungguhnya ianya memang wujud. Pengkaji akan membawakan beberapa contoh peristiwa tahaluf siyasi yang wujud dalam lipatan sejarah terutamnya di zaman Rasulullah s.a.w. Antaranya ialah peristiwa Hilfu Al-Fudhul,  Piagam Madinah dan Perjanjian Hudaibiyyah. Pengkaji akan cuba menerangkan dengan seberapa ringkas tentang peristiwa-peristiwa berikut.
Hilfu Al-Fudhul
Peristiwa ini telah berlaku ketika Rasulullah s.a.w belum lagi diangkat menjadi nabi dan rasul. Peristiwa ini telah berlaku di rumah Abdullah bin Jud’an bin ‘Amru bin Ka’b bin Sa’d bin Taim Ibn Murrah bin Ka’d bin Luai’i. Rumahnya dipilih kerana kemulian beliau dan kelebihan umurnya. Pihak yang terlibat dalam perjanjian ini ialah Bani Hasyim, Bani Mutalib, Assad bin Abdul ‘Uzzai, Zuhrah bin Kilab dan Taim bin Murrah. Mereka telah berakad dan berjanji bahawa mereka akan memastikan Kota Mekah bebas dari segala bentuk kezaliman samada dari penduduk Mekah itu sendiri mahupun yang mendatangi Kota Mekah. Mereka bertekad akan melindungi orang yang dilazimi sehinggalah orang itu bebas sepenuhnya dari kezaliman tersebut.[13]
Peristiwa ini telah dihadiri sendiri Baginda Rasulullah ketika Baginda belum lagi diangkat menjadi nabi dan rasul. Baginda pergi hanya sebagai peneman kepada bapa saudara Baginda, Abu Talib. Setelah Baginda diangkat menjadi Rasulullah, Baginda pernah meriwayatkan hadis :

لقد شهدت في دار عبد الله بن جدعان حلفا مأحب ان لي به حمر النعم ولو ادعى به في لأجته.

Maksudnya :
“Aku telah turut sama dalam perjanjian al-Fudhul di rumah Abdullah bin Jud’an, satu pakatan yang aku sangat suka kepadanya seperti aku sayangkan unta merah (barang sangat berharga). Kalau aku diajak di zaman Islam, nescaya aku menyahutnya.”[14]

            Sesungguhnya, apabila Baginda meriwayatkan hadis tersebut, maka Baginda telah mengiktiraf perjanjian tersebut.
Piagam Madinah.
            Berdasarkan Piagam Madinah, telah diperuntukkan 23 fasal menyentuh tentang perlembagaan di antara orang Muhajirin dan Ansar sebagai bahagian pertama. Kemudian pada bahagian kedua, telah dibentuk 24 fasal yang berkaitan tentang hak dan kewajipan orang Yahudi. Piagam ini telah diiktiraf sebagai kerjasama politik berperlembagaan. Oleh yang demikian, setiap penduduk Madinah samada dari golongan muslimin mahupun Yahudi mempunyai hak dan tanggungjawab bagi mempertahankan kedaulatan negara dan bekerjasama menjaga keharmonian hidup. Secara khusunya, terdapat 3 fasal yang menyatakan secara jelas kerjasama politik yang perlu diamalkan dan dihormati secar bersama dalam kalangan penduduk Madinah iaitu fasal ke-16, ke-45 dan ke-46.
1)      Fasal ke-16
      “Orang-orang Yahudi yang memeterai perjanjian hendaklah mendapat pertolongan dan pimpinan dengan tidal dizalimi dan tidak boleh ada pakatan tidak baik terhadap mereka.”
2)      Fasal ke-45
      “Apabila mereka diajak untuk berdamai atau masuk campur dalam satu-satu perdamaian maka hendaklah mereka bersedia berdamai atau masuk campur ke dalam perdamian itu, dan bila mana mereka diajak berbuat demikian, maka orang-orang mukmin, hendaklah merestuinya kecuali terhadap orang-orang yang memerangi agama(Islam).”
3)      Fasal ke-46
“Orang Yahudi dan Aus sendiri dan begitu juga orang-orang yang bersekutu dengan mereka hendaklah memikul kewajipan bersama sepertimana pihak yang lain yang menganggotai Piagam Madinah demi kebaikan semata-mata (perdamaian) dari anggota piagam ini. Dan mereka hendaklah berbuat kebajikan dengan tidak melakukan dosa kerana barangsiapa yang berbuat sesuatu, dialah yang menanggungnya sendiri. Dan Allah menyaksi kandungan akan kebenaran isi kandungan dan merestuinya.”
Perjanjian Hudaibiyyah
            Perjanjian ini merupakan antara perjanjian terawal yang wujud dalam sejarah ketamadunan Islam. Perjanjian ini berlangsung di antara Rasulullah dengan kafir Quraisy Mekah. Perjanjian ini mengandungi lima persepekatan antara Nabi Muhammad s.a.w. dan kafir Quraisy Mekah.[15] Isi perjanjian tersebut ialah :

1.      Gencatan senjata selama 10 tahun di antara oarng Islam dan orng Kafir Quraisy.
2.      Jika orang Quraisy meninggalkan mekah tanpa mendapat persetujuan pimpinannya dan masuk Islam serta bergabung dengan kaum muslimin, dia harus dikembalikan semula ke Mekah, tetapi jika orang Islam bergabung dengan Quraisy Mekah, maka tidak ada kewajipan untuk mengembalikannya semula.
3.      Sesiapa sahaja dibenarkan untuk membuat perjanjian baik dengan Muhammad dan kaum Quraisy.
4.      Tahun ini, Muhammad dan kaum muslimin tidak dibenarkan masuk ke Mekah untuk menunaikan fardhu haji.
5.      Pada tahun berikutnya, mereka boleh menunaikan haji dengan syarat tidak boleh lebih dari tiga hari dan tidak membawa senjata kecil, kecuali yang biasa dibawa oleh musafir.
     
Jika dilihat secara sepintas lalu, perjanjian ini telah mendatangkan ketidak puashatian dalam kalangan sahabat kerana ia berat sebelah. Namun, Rasulullah, tetap mempertahankan perjanjian tersebut dengan menegaskan mereka sebagai pihak yang menandatangani perjanjian itu harus mematuhi perjanjian tersebut.
PERKEMBANGAN TAHALUF SIYASI DI MALAYSIA KINI
Soal tahaluf siyasi atau pakatan dan kerjasama politik bukanlah perkara baru dalam arus politik Malaysia. Selepas era penjajahan British yang berjaya mempengaruhi orang Melayu supaya menerima imigran daripada Cina dan India, kemasukan golongan Cina dan India adalah akibat daripada dasar British yang mengambil pekerja untuk bekerja di Malaysia. Dengan ini British telah memperkenalkan sistem demokrasi Barat dan undang-undang Barat. Jika orang Melayu menentang budaya dan undang-undang yang diperkenalkan oleh British, mereka akan digelar tidak adil dan tidak berperikemanusiaan. Hasil daripada semua ini, orang Melayu telah melakukan kerjasama dengan orang bukan Melayu untuk mencapai kemerdekaan.
Oleh yang demikian, idea pembentukan dan penubuhan barisan alternatif timbul apabila kesediaan PAS untuk bekerjasama dalam menegakkan keadilan.[16] Pembelaan dan keadilan yang ingin ditegakkan oleh PAS adalah untuk semua rakyat tanpa mengira latar belakang agama, bangsa dan juga keturunan. Keyakinan ini adalah kerana PAS meletakkan Islam dihadapan yang bersumberkan al-Quran dan assunnah. Di samping itu, Islam adalah milik semua manusia di muka bumi dan ini memungkinkan parti ini menjalinkan kerjasama dengan parti pembangkang lain termasuk DAP meskipun mempunyai perbezaan ideologi bagi memperjuangkan keadilan untuk semua kaum dinegara Malaysia. Kerjasama antara parti alternatif kali ini adalah yang terbaik, ini apa yang ditegaskan oleh Naib Presiden PAS, Mustafa Ali.[17]
Walaupun PAS dan DAP mempunyai ideologi yang berbeza dalam memperjuangkan keadilan negara, tetapi mereka bersatu dan bekerjasama dalam motif yang sama iaitu untuk menentang kezaliman politik dan pengurusan negara yang dihadapi oleh rakyat malaysia. Antara contoh kezaliman yang terdapat dalam sistem pentadbiran negara ialah amalan demokrasi yang tempang, pentadbiran negara yang tidak cekap dan berlaku ketirisan dalam pengurusan kewangan negara yakni duit yang disalurkan untuk pembangunan negara terpesong daripada tujuan yang sebenar. Disamping itu, undang-undang negara juga diperkotak katikkan dengan sewenang-wenangnya oleh pihak yang berkuasa. Rentetan daripada itu, menyebabkan krisis moral yang parah dengan kebanjiran maksiat dan jenayah.
PAS adalah sebuah parti yang dikawal selia pelaksanaannya oleh Majlis Syura.  Peranan Majlis Syura adalah menentukan dasar dan perjuangan parti agar tidak lari daripada landasan prinsip Islam. Majlis Syura boleh membatalkan segala cadangan dan langkah yang bertentangan dengan syariat Islam. Melalui Majlis Syura ulama terjalinlah satu muafakat dan kerjasama politik dengan parti lain yang dikenali sebagai pakatan rakyat yang terdiri daripada parti PAS, DAP dan PKR, ia dilakukan berdasarkan skop hukum Fiqh politik Islam.
Kerjasama ini semakin diterima oleh rakyat dan masyarakat Malaysia disebabkan ketidaktelusan, kelemahan dan penyelewengan yang dilakukan oleh pihak kerajaan dalam menguruskan negara. Ini dapat dibuktikan dengan kejayaan pakatan rakyat dalam pilihan raya 2008 dimana berjaya menguasai lima buah negeri. Apa yang paling mengejutkan negeri yang dikenali sebagai kubu kuat kerajaan(UMNO) iaitu Selangor telah jatuh ke tangan pakatan rakyat. Tetapi sekali lagi mereka menunjukkan ketempangan sistem demokrasi dalam negara dimana pihak kerajaan(UMNO) merampas kembali negeri Perak dengan cara tidak sah dan memalukan dalam kancah politik negara. Walaupun jatuh sebegitu rupa di Perak, inilah liku-liku yang terpaksa dihadapi dalam menegakkan keadilan. Inilah senario tahaluf siyasi yang dilaksanakan selama ini. 
RUMUSAN
            Melalui penulisan ini, pengkaji dapat merumuskan bahawasanya tahaluf siyasi ini harus dijalankan pada masa sekarang setelah menilai dan memahami segala perbahasan yang kami kemukakan dalam kertas kerja ini. Antara yang kami boleh rumuskan, terdapat beberapa sebab yang membolehkan kerjasama ini berlaku. Yang pertama, hal ini disebabkan melihatkan keadaan dan perihal senario politik hari ini, dan gerakan Islam belum lagi menjadi tunjang kekuatan walaupun mereka berada di tampuk kepimpinan negara. Selain itu, atas faktor suasana masyarakat hari ini yang mana keadaan masyarakat berada dalam keadaan majmuk, tidak semua golongan masyarakat dapat memahami isi tersirat kandungan Islam dan kelebihan-kelebihan yang terdapat di dalamnya. Oleh yang demikian, wujudlah keperluan untuk bertahaluf dengan gerakan lain dengan menyertai politik pilihanraya ataupun bergerak sebagai pemimpin di dalam pembentukan kerajaan.
Sebagai natijahnya, melalui tahaluf siyasi ini memungkinkan sebuah gerakan Islam mendapat keuntungan yang maksimum dalam usaha untuk menegakkan agama Allah SWT. Namun, gerak kerja seperti mengadakan siri-siri penerangan demi penerangan hendaklah dilakukan dari masa ke semasa khususnya kepada masyarakat awam agar tidak terkeliru dengan langkah yang diambil dengan penggunaan segala bentuk media massa yang wujud. Hal ini memungkinkan tahap ketercapaian masyarakat akan tahaluf siayasi ini dapat diamaksimumkan seluas mungkin. Di peringakat kepimpinan gerakan Islam pula , pimpinan dan ahli jawatankuasanya perlulah sentiasa prihatin dan sensitif dengan perkembangan semasa serta mengambil kira kehendak masyarakat agar langkah bertahaluf yang diambil ini tidak akan memulangkan paku buah karas kepada mereka nanti.


[1] Pelajar-pelajar tahun pertama Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Muamalat, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Kertas kerja ini ditulis bagi memenuhi syarat pemarkahan bagi subjek Pengantar Syariah.
[2] http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=kerjasama+
[3] http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=politik
[4] Beliau merupakan Ketua Jabatan al-Dakwah wal Qiadah, Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS).
[5] an-Nabhani, Taqiyuddin. Nizhamul Hukmi Fiil Islam (terj: Dr. Mohd. Maghfur Wahid.)  Jakarta: Penerbit Al-Izzah, 1997. hal. 358.
[6] Qardhawi, Yusuf. Fiqh Kenegaraan. (terj : Arsil Ibrahim.)  Kuala Lumpur: Blue T Sdn. Bhd., 1999. hal. 229.
[7] Shaari, Ahmad Fadhil. "Tahaluf Siyasi Dalam Konteks Perjuangan PAS Di Malaysia PASca Pru-12 Serta Pandangan Golongan Ulama Haraki Mengenainya ": Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra 2009.
[8] Shaari, Ahmad Fadhil. "Tahaluf Siyasi Dalam Konteks Perjuangan PAS Di Malaysia PASca Pru-12 Serta Pandangan Golongan Ulama Haraki Mengenainya ": Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra 2009.
[9] Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran, edisi 10. Kuala Lumpur : Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri.2010.
[10] Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran, edisi 10. Kuala Lumpur : Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri.2010.

[11]Shaari, Ahmad Fadhil. "Tahaluf Siyasi Dalam Konteks Perjuangan PAS Di Malaysia PASca Pru-12 Serta Pandangan Golongan Ulama Haraki Mengenainya ": Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra 2009.
[12] Shaari, Ahmad Fadhil. "Tahaluf Siyasi Dalam Konteks Perjuangan PAS Di Malaysia PASca Pru-12 Serta Pandangan Golongan Ulama Haraki Mengenainya ": Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra 2009.
[13] Berkata Ibnu Hajar mengenai sebab berlakunya peristiwa ini di mana beberapa orang individu telah dizalimi di bumi Makkah, lalu puak-puak yang lain yang membenci kezaliman telah bersepakat untuk menghulurkan bantuan.
[14] Thaib, Lukman. Political System of Islam.  Kuala Lumpur: Penerbit Amal, 1994. hal. 219.
[15] an-Nabhani, Taqiyuddin. Nizhamul Hukmi Fiil Islam (terj: Dr. Mohd. Maghfur Wahid.)  Jakarta: Penerbit Al-Izzah, 1997. hal. 356.
[16] Politik, Biro Analisa. "Dilema Umno : Analisa Pilihanraya 1999." Kuala Lumpur: Biro Analisa Politik Parti Islam se-Malaysia, 2000. hal. 3.
[17] Politik, Biro Analisa. "Dilema Umno : Analisa Pilihanraya 1999." Kuala Lumpur: Biro Analisa Politik Parti Islam se-Malaysia, 2000. hal.8.

No comments:

Post a Comment